대부분의 기업들이 혁신적인 변화를 꿈꿉니다. 하지만 그 대부분의 기업들은 꿈만 꾸는 경우가 많습니다. 얼마전에 저희 학교 교수님이 이런 이야기를 하신적이 있습니다.
"
내가 예전에 맥킨지에서 컨설턴트로 있을때 한번은 고객사 컨설팅을 끝내고 난 뒤에 말했지요." "변하셔야 합니다." 그
고객사 사장은 고개를 끄덕이며 알겠다고 대답했습니다. "정말로 변하실건가요?" 그랬더니 고객사의 사장은 매우 강한 어조로
대답했습니다. "물론입니다. 꼭 변할 겁니다." "그래서 내가 대답했습니다."
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"안 그러실것 같은데요"
교수님의 경험에 의하면, 100%의 기업은 변하겠다고 대답했고 그중 90%는 변하지 않았다고 합니다. 변하겠다고 말로만 되뇌이고 있는 것 입니다.
여러가지 원인이 있을 수 있겠지만, 아마도 가장 큰 원인중에 하나는 혁신을 받아들일 수 있는 문화가 정착되지 않았기 때문일 것으로 생각됩니다.
일전에 Tony Schwartz가 공개한 "뭐든지 성공할 수 있는 여섯가지 계명"에 대하여 재포스팅을 해드린 적이 있습니다. 이번에는 그 CEO가 다시 "혁신적인 기업문화 만들기 여섯가지 계명"을 들고 나와서 여러분께 포스팅 하여 드립니다. Tony Schwartz가 운영하고 있는 미국의 에너지프로젝트 사는 인재개발 관련 컨설팅을 중심사업으로 하는 혁신적인 기업입니다.
첫째, 사람들의 욕구를 충족시켜라
: 필요는 창조의 어머니. 가장 기본적인 사람들의 욕구와 필요가 창의적인 발상을 이끌어 낸다. 나의 경험에 의하면 상당히 많은
기업들이 직원들이 필요하다고 느끼지 않는 변화를 시도하였다가 호응을 이끌어내지 못해서 실패하곤 했다. 성공적인 변화에 대하여
명확하게 정의내리고 그 안에 사람들이 원하는 것들을 잘 그려넣어라.
둘째, 창의력을 조직적으로 가르쳐라 - 창의력은 마법이 아니다. 당연히 가르칠 수 있다.
셋째, 열정을 양육하라 - 창의력을 죽이는 가장 쉬운 방법은 사람들을 상상력을 사용할 필요가 없는 반복적인 일에 몰아넣는 것이다. 아이들이 신기한 눈으로 세상을 바라보듯이 직원들의 흥미를 자극하고 독특한 재능을 키울 수 있는 업무를 부여하라.
넷째, 업무에 의미를 부여하라
- 물론 월급이 의미가 될 수 있겠지만 사실 월급은 동기부여에 아주 약간의 기여를 할 수 있을 뿐이다. 더 강한 동기를
부여하고자 한다면, 직원에게 왜 이 업무가 중요한지, 이 업무가 어떤의미를 가지고 있는지를 알도록 해야 한다.
다섯째, 시간을 주어라 - 창의적인 발상을 만들기 위해서는 독립적인 방법으로 자유롭게 생각할 시간이 필요하다. 시간에 쫒기는 사람은 절대로 창의적인 사람이 될 수 없다.
여섯째, 휴식을 가치있게 생각하라
- 인간은 동일한 업무를 계속 반복하는 기계가 아니다. 인간의 두뇌는 90분 이상을 정상적으로 작동하지 않는다는 연구결과도
있다. 90분에 한번씩은 산책이나 음악청취, 요가, 드라이브등의 방법을 이용하여 두뇌에게 휴식시간을 주어야 한다.
Meet People's Needs.
Recognize that questioning orthodoxy and convention — the key to
creativity — begins with questioning the way people are expected to
work. How well are their core needs — physical, emotional, mental, and
spiritual — being met in the workplace? The more people are preoccupied
by unmet needs, the less energy and engagement they bring to their work.
Begin by asking employees, one at a time, what they need to perform at
their best. Next, define what success looks like and hold people
accountable to specific metrics, but as much as possible, let them
design their days as they see fit to achieve those outcomes.
Teach Creativity Systematically. It isn't magical and it can be developed. There are five well-defined, widely accepted stages of creative thinking:
first insight, saturation, incubation, illumination, and verification.
They don't always unfold predictably, but they do provide a roadmap for
enlisting the whole brain, moving back and forth between analytic,
deductive left hemisphere thinking, and more pattern-seeking,
big-picture, right hemisphere thinking. The best description of the
stages I've come across is in Betty Edward's book Drawing on the Artist Within. The best understanding of the role of the right hemisphere, and how to cultivate it, is in Edwards' first book, Drawing on the Right Side of the Brain.
Nurture Passion.
The quickest way to kill creativity is to put people in roles that
don't excite their imagination. This begins at an early age. Kids who
are encouraged to follow their passion develop better discipline, deeper
knowledge, and are more persevering and more resilient in the face of
setbacks. Look for small ways to give employees, at every level, the
opportunity and encouragement to follow their interests and express
their unique talents.
Make the Work Matter.
Human beings are meaning-making animals. Money pays the bills but it's a
thin source of meaning. We feel better about ourselves when we we're
making a positive contribution to something beyond ourselves. To feel
truly motivated, we have to believe what we're doing really matters.
When leaders can define a compelling mission that transcends each
individual's self-interest, it's a source of fuel not just for higher
performance, but also for thinking more creatively about how to overcome
obstacles and generate new solutions.
Provide the Time.
Creative thinking requires relatively open-ended, uninterrupted time,
free of pressure for immediate answers and instant solutions. Time is a
scarce, overburdened commodity in organizations that live by the ethic
of "more, bigger, faster." Ironically, the best way to insure that
innovation gets attention is to schedule sacrosanct time for it, on a
regular basis.
Value Renewal. Human beings are
not meant to operate continuously the way computers do. We're designed
to expend energy for relatively short periods of time — no more than 90
minutes — and then recover. The third stage of the creative process,
incubation, occurs when we step away from a problem we're trying to
solve and let our unconscious work on it. It's effective to go on a
walk, or listen to music, or quiet the mind by meditating, or even take a
drive. Movement — especially exercise that raises the heart rate — is
another powerful way to induce the sort of shift in consciousness in
which creative breakthroughs spontaneously arise.